Published

2006-05-01

X3d2pov. Traductor of X3D to POV-Ray

X3d2pov. Traductor de X3D a POV-Ray

DOI:

https://doi.org/10.15446/ing.investig.v26n2.19008

Keywords:

computer graphics, 3D standard formats, POV-ray, X3D, parsing, image rendering (en)
computación gráfica, formatos 3D, POV Ray, X3D, análisis sintáctico, generación de imágenes (es)

Authors

  • Andrea Castellanos Mendoza Universidad Nacional de Colombia
  • Diego Alfonso Ahogado Universidad Nacional de Colombia
  • Jean Pierre Charalambos Universidad Nacional de Colombia

High-quality and low-quality interactive graphics represent two different approaches to computer graphics' 3D object representation. The former is mainly used to produce high computational cost movie animation.

The latter is used for producing interactive scenes as part of virtual reality environments. Many file format specifications have appeared to satisfy underlying model needs; POV-ray (persistence of vision) is an open source specification for rendering photorealistic images with the ray tracer algorithm and X3D (extendable 3D) as the VRML successor standard for producing web virtual-reality environments written in XML. X3d2pov has been introduced to render high-quality images from an X3D scene specification; it is a grammar translator tool from X3D code to POV-ray code.

El problema de representar objetos tridimensionales en medios digitales es un campo de estudio en computación gráfica que presenta diversos enfoques de solución. Hoy en día existen herramientas que permiten llevar a cabo esta representación de objetos, teniendo en cuenta el tipo de aplicación que se requiera. X3D (extensible 3D) es un estándar extensible que puede ser soportado fácilmente por Web Browsers y que está diseñado para ser de alto rendimiento, con el fin de conseguir una interacción eficiente del usuario con el modelo en tiempo real. El trazador de rayos POV-Ray (Persistence of Vision Raytracer), por el contrario, genera imágenes tridimensionales fotorrealistas de alta calidad con un bajo rendimiento. En este artículo se expone el diseño de una solución en desarrollo que pretende facilitar la traducción del código XML utilizado para la representación de objetos descritos mediante el estándar X3D a código interpretable por el trazador de rayos POV-Ray, con el fin de conseguir generar dichos objetos con una alta calidad.

References

Barbero, A., Tutorial XML., Revista Interamericana de Nuevas Tecnología de la Información. Bogotá., Vol. 3-4, Jul/Dic, 2000 pp. 14-23.

Brutzman, D., y Muñoz, G., Extensible 3D (X3D) Tooltips en Español Disponible Internet: http://www.web3d.org/TaskGroups/x3d/translation/X3dTooltipsSpanish.html Última Visita: Junio 30, 2003.

Costas, P, Ordax, S., y Selva, R., Documentación de POV-Ray en Castellano. Disponible en Internet: http://www.arrakis.es/~pcostas/povray/. Última Visita: Junio 30, 2003.

Holmes, S., The Availability of VRML Models on the Internet. Multimedia Systems Coursework, Department of Electronics and Computer Science, University of Southampton, Southampton, 2002.

Lye, G., Parsing XML with QT’s DOM classes., Disponible en Internet: http://zez.org/article/articleview/28/ Última Visita: Junio 30, 2003.

POV TEAM. POV-Ray 3.5 Users Documentation. Persistence of Vision™ Ray Tracer (POV-Ray™) Disponible en Internet: http://www.povray.org/. Última Visita: Junio 30, 2003.

TROLLTECH. Qt Reference Documentation. XML Module. Disponible en Internet: http://doc.trolltech.com/3.1/xml.htm Última Visita: Junio 20, 2003.

W3C XML Working Group. XML specification DTD. Disponible en Internet: http://www.w3.org/TR/REC-xml. Última Visita: Junio 30, 2003.

Wald, I., Slusallek, P, State of the Art in Interactive Ray Tracing. Computer Graphics Group, Saarland University., The Eurographics Association. September 2001, pp. 21-42.

WEB3D Consortium. Extensible 3D (X3D) International Standard ISO/IEC 775:200x, Disponible en Internet: http://www.web3d.org/TaskGroups/x3d/X3DSpec_CD_Preview/index.html. Última Visita: Junio 30, 2003a.

WEB3D Consortium. Examples-Extensible 3D (X3D) Graphics. Disponible en Internet: http://www.web3d.org/TaskGroups/x3d/translation/X3D-Examples.zip. Última Visita: Junio 30, 2003b.

How to Cite

APA

Castellanos Mendoza, A., Ahogado, D. A. and Charalambos, J. P. (2006). X3d2pov. Traductor of X3D to POV-Ray. Ingeniería e Investigación, 26(2), 68–74. https://doi.org/10.15446/ing.investig.v26n2.19008

ACM

[1]
Castellanos Mendoza, A., Ahogado, D.A. and Charalambos, J.P. 2006. X3d2pov. Traductor of X3D to POV-Ray. Ingeniería e Investigación. 26, 2 (May 2006), 68–74. DOI:https://doi.org/10.15446/ing.investig.v26n2.19008.

ACS

(1)
Castellanos Mendoza, A.; Ahogado, D. A.; Charalambos, J. P. X3d2pov. Traductor of X3D to POV-Ray. Ing. Inv. 2006, 26, 68-74.

ABNT

CASTELLANOS MENDOZA, A.; AHOGADO, D. A.; CHARALAMBOS, J. P. X3d2pov. Traductor of X3D to POV-Ray. Ingeniería e Investigación, [S. l.], v. 26, n. 2, p. 68–74, 2006. DOI: 10.15446/ing.investig.v26n2.19008. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/ingeinv/article/view/19008. Acesso em: 20 apr. 2024.

Chicago

Castellanos Mendoza, Andrea, Diego Alfonso Ahogado, and Jean Pierre Charalambos. 2006. “X3d2pov. Traductor of X3D to POV-Ray”. Ingeniería E Investigación 26 (2):68-74. https://doi.org/10.15446/ing.investig.v26n2.19008.

Harvard

Castellanos Mendoza, A., Ahogado, D. A. and Charalambos, J. P. (2006) “X3d2pov. Traductor of X3D to POV-Ray”, Ingeniería e Investigación, 26(2), pp. 68–74. doi: 10.15446/ing.investig.v26n2.19008.

IEEE

[1]
A. Castellanos Mendoza, D. A. Ahogado, and J. P. Charalambos, “X3d2pov. Traductor of X3D to POV-Ray”, Ing. Inv., vol. 26, no. 2, pp. 68–74, May 2006.

MLA

Castellanos Mendoza, A., D. A. Ahogado, and J. P. Charalambos. “X3d2pov. Traductor of X3D to POV-Ray”. Ingeniería e Investigación, vol. 26, no. 2, May 2006, pp. 68-74, doi:10.15446/ing.investig.v26n2.19008.

Turabian

Castellanos Mendoza, Andrea, Diego Alfonso Ahogado, and Jean Pierre Charalambos. “X3d2pov. Traductor of X3D to POV-Ray”. Ingeniería e Investigación 26, no. 2 (May 1, 2006): 68–74. Accessed April 20, 2024. https://revistas.unal.edu.co/index.php/ingeinv/article/view/19008.

Vancouver

1.
Castellanos Mendoza A, Ahogado DA, Charalambos JP. X3d2pov. Traductor of X3D to POV-Ray. Ing. Inv. [Internet]. 2006 May 1 [cited 2024 Apr. 20];26(2):68-74. Available from: https://revistas.unal.edu.co/index.php/ingeinv/article/view/19008

Download Citation

CrossRef Cited-by

CrossRef citations0

Dimensions

PlumX

Article abstract page views

373

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)