Published

2006-09-01

Designing educational software for analysing pressurised hydraulic systems in civil engineering

Diseño de un software educativo para el análisis de sistemas hidráulicos a presión en ingeniería civil

DOI:

https://doi.org/10.15446/ing.investig.v26n3.14752

Keywords:

software development, educational software, Cross’s method (en)
desarrollo de software, software educativo, Método de Cross (es)

Authors

  • Myriam Rocío Pallares Muñoz .
  • Wilson Rodríguez Calderón Pontificia Universidad Javeriana

New information technologies have opened up a world of inexhaustible possibilities in teaching. Using such technologies in technical teaching has become indispensable due to the nature of current resources in industrial design and production. This work consists of preparing didactic material (educational software) aimed at teaching fluid mechanics, particularly analysing tube, tank and pumping systems, initially aimed at civil engineering students from the Universidad Santo Tomás in Bogotá. Such materials have been successfully developed and used in their formal programs by several universities around the world during the last few years. The didactic software mentioned in this work was constructed using Visual Basic programming language. This has resulted in a very useful educational tool, leading to effective teacher-student communication which is suitable for both the classroom and students’ personal work (Angel y Bautista, 2001; Aguilar, 2002).

Las nuevas tecnologías informáticas abren un mundo inagotable de posibilidades en el ámbito de la docencia. En el caso particular de las enseñanzas técnicas, el uso de estas tecnologías se convierte en indispensable por la propia naturaleza de los recursos actuales de diseño y producción industrial. El trabajo que se presenta a continuación consiste en la elaboración de un material didáctico (software educativo) destinado a la enseñanza de la mecánica de los fluidos, particularmente al análisis de sistemas de tuberías, tanques y bombas, dirigido en principio a los estudiantes de ingeniería civil de la Universidad Santo Tomas de Bogotá. Este tipo de materiales, han sido desarrollados y utilizados con éxito por varias universidades a nivel mundial, a lo largo de los últimos años, dentro de los nuevos planes de estudio. El software didáctico objeto de este trabajo se ha construido utilizando el lenguaje de programación Visual Basic. El resultado es una herramienta educativa muy útil que permite una efectiva comunicación profesor-alumno, adecuada tanto para las clases presenciales en el aula de clase como para el trabajo personal del estudiante (Ángel y Bautista, 2001; Aguilar, 2002).

References

Ángel, A. J. y Bautista, G., Didáctica de las Matemáticas en enseñanza superior: la utilización de software especializado., disponible en http://www.uoc.edu/web/esp/art/voc/0107030/mates_imp.html, 2001.

Aguilar, M. E., El diálogo en el aula: ¿Una alternativa al tradicional método de selección natural en la enseñanza de las Matemáticas?., Tesis doctoral, Universidad de Valladolid, 2002.

Aho, A. V. E., Hopcroftt, J. D. and Ullman., The Design and Analysis of Computer Algorithms., Editorial Addison Wesley, 1974.

Ansys User Manual / Revision 5.0., Swanson Analysis Systems, Inc. Houston.

Franzini, J. B. y Finnemore, E. J., Mecánica de fluidos con aplicaciones en ingeniería., Editorial McGraw-Hill Interamericana, Madrid, 1999.

Gear, C. W., Numeric initial value problems in ordinary differential equations., Editorial Prentice Hall, New York, 1971.

Giles, R. V., Evett, J. B. y Liu, Ch., Mecánica de los fluidos e hidráulica., Editorial McGraw-Hill Interamericana, Madrid, 1994.

La enseñanza superior en el siglo XXI: Estrategias de futuro., Texto de la declaración de la World Conference on Higher Education, Paris, 1998.

Mathews., Métodos Numéricos con Matlab., Editorial Pearson, México, 2000.

Mott, R. L., Mecánica de fluidos aplicada., Editorial Prentice-Hall Hispanoamericana, México, 1996.

Munson, B. R., Young, D. Fy Okiishi, T. H., Fundamentos de Mecánica de Fluidos., Editorial Limusa., México, 2002.

Potter, M. C., Wiggert, D. C., Mecánica de fluidos., Editorial Thomson, México, 2002.

Burden, R., y Faires., Análisis Numérico., Editorial Thompson Internacional, México, 1998.

Saldarriaga, J. G., Hidráulica de tuberías., Editorial McGraw-Hill Interamericana, México, 1998.

Smits, A. J., Mecánica de fluidos, Una introducción física., Editorial Alfaomega, México, 2003.

Sotelo Ávila, G., Hidráulica general., México: Editorial Limusa, 1999.

Streeter, V. L., Wylie, E. B., Mecánica de fluidos., Editorial McGraw-Hill Interamericana, México, 2000. White, F. M., Fluid mechanics., Editorial McGraw Hill, Inc. New York, 1994.

Zienkiewicz, O. C. y Taylor, R. L., El Método de los Elementos Finitos., Editorial Mc. Graw - Hill, Barcelona, 1994.

How to Cite

APA

Pallares Muñoz, M. R. and Rodríguez Calderón, W. (2006). Designing educational software for analysing pressurised hydraulic systems in civil engineering. Ingeniería e Investigación, 26(3), 58–66. https://doi.org/10.15446/ing.investig.v26n3.14752

ACM

[1]
Pallares Muñoz, M.R. and Rodríguez Calderón, W. 2006. Designing educational software for analysing pressurised hydraulic systems in civil engineering. Ingeniería e Investigación. 26, 3 (Sep. 2006), 58–66. DOI:https://doi.org/10.15446/ing.investig.v26n3.14752.

ACS

(1)
Pallares Muñoz, M. R.; Rodríguez Calderón, W. Designing educational software for analysing pressurised hydraulic systems in civil engineering. Ing. Inv. 2006, 26, 58-66.

ABNT

PALLARES MUÑOZ, M. R.; RODRÍGUEZ CALDERÓN, W. Designing educational software for analysing pressurised hydraulic systems in civil engineering. Ingeniería e Investigación, [S. l.], v. 26, n. 3, p. 58–66, 2006. DOI: 10.15446/ing.investig.v26n3.14752. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/ingeinv/article/view/14752. Acesso em: 19 apr. 2024.

Chicago

Pallares Muñoz, Myriam Rocío, and Wilson Rodríguez Calderón. 2006. “Designing educational software for analysing pressurised hydraulic systems in civil engineering”. Ingeniería E Investigación 26 (3):58-66. https://doi.org/10.15446/ing.investig.v26n3.14752.

Harvard

Pallares Muñoz, M. R. and Rodríguez Calderón, W. (2006) “Designing educational software for analysing pressurised hydraulic systems in civil engineering”, Ingeniería e Investigación, 26(3), pp. 58–66. doi: 10.15446/ing.investig.v26n3.14752.

IEEE

[1]
M. R. Pallares Muñoz and W. Rodríguez Calderón, “Designing educational software for analysing pressurised hydraulic systems in civil engineering”, Ing. Inv., vol. 26, no. 3, pp. 58–66, Sep. 2006.

MLA

Pallares Muñoz, M. R., and W. Rodríguez Calderón. “Designing educational software for analysing pressurised hydraulic systems in civil engineering”. Ingeniería e Investigación, vol. 26, no. 3, Sept. 2006, pp. 58-66, doi:10.15446/ing.investig.v26n3.14752.

Turabian

Pallares Muñoz, Myriam Rocío, and Wilson Rodríguez Calderón. “Designing educational software for analysing pressurised hydraulic systems in civil engineering”. Ingeniería e Investigación 26, no. 3 (September 1, 2006): 58–66. Accessed April 19, 2024. https://revistas.unal.edu.co/index.php/ingeinv/article/view/14752.

Vancouver

1.
Pallares Muñoz MR, Rodríguez Calderón W. Designing educational software for analysing pressurised hydraulic systems in civil engineering. Ing. Inv. [Internet]. 2006 Sep. 1 [cited 2024 Apr. 19];26(3):58-66. Available from: https://revistas.unal.edu.co/index.php/ingeinv/article/view/14752

Download Citation

CrossRef Cited-by

CrossRef citations0

Dimensions

PlumX

Article abstract page views

434

Downloads

Download data is not yet available.